BERBAHAGIALAH...ITU DOAKU

BERBAHAGIALAH...ITU DOAKU
Sekelip Bisa Merubah Apa Jua Yang Diimpikan..

Sunday, February 27, 2011

wahai ayah dan bunda...besarkan aku menjadi insan...




wahai semangat ayah dan bunda
berilah pada aku kekuatan 
untuk aku merentasi 
onak yang penuh liku ini
agar terang mata hati 
semoga akal diajar
dapat menjadi yang terbaik...
caci maki daki dunia
salah kita hanya diri sendiri yang tahu
berilah sedikit titis peluhmu
wahai ayah dan bunda 
untuk aku taat bekerja
usah peluangkan aku dengan 
natijah yang tidak berfaedah
perlukan aku...
berilah aku...
rezki yang maha luas...
allah percipta alam..
semangatkan aku...
jauhkan aku kemalasan...
jauhkan aku ketidak warasan akal..
dekatkan aku dengan rezkimu...
wahai allah yg esa...
tutupkan pintu kejahatan aku..
jauhkan musibah yang tidak menentu..
wahai ayah dan bunda
doakan aku dengan kepasrahan...
besarkan aku dengan kasih tugasan...
untuk aku bawa semua pengertian..
dan besarkan aku semoga menjadi insan...
ohhh...ayah dan bunda...
aku titip semua tauladan..
aku simpan semua kenangan
agar esok aku tidak mahu hairan...
pada mereka yang tidak
cukup kasih dan sayang...mu
ayah dan bunda...
cukup aku berterima kasih
segala tunjuk ajarmu
walau ayah pergi dulu 
sebelum mu bunda..
bergunung bunda himpunkan doa..
unntuk aku anakmu
dan semua saudara aku
mereka juga begitu..
sentiasa mengingatimu...
wahai ayah dan bunda...
berterima kasih tiada terucap..
cukup sopan dan susila dibawa..
oleh anak-anakmu..
ayah dan bunda patut merasa bangga
kerana membesarkan kami...
telah menjadi insan difana tercipta
sedia aku menghulurkan..
apa jua jenis bantuan..
aku redha dengan ketentuan...
aku pasrah dengan cacian...
aku terima kesilapan satu hukuman..
namun hati...
membatu menerima tohmahan...
oh bunda...
aku panjat kesyukuran...
setiap kejadian rahmat dari illahi...
seribu pintu rezki menanti
apa jua yang berlaku...
didepan mata mereka
menerima balasan...
begitu hebat dugaan illahi
senantiasa kata-katamu..
kubawa jadi kalam dibibir
semoga aku bersedia..
menerima pahit getir daki dunia..
percayalah ayah dan bunda...
pasti kita bahagia diakhirat sana..
aku mohon pada allah..
semoga bertemu kita disyurga..
walau didunia hidup aku 
tidak seberapa...
selalu mnenerima ketidak sukaan manusia...
aku percaya..
suatu masa...
pasti mereka mencari aku juga..
lidah ini...
selalu mengungkap namamu...
ayah dan bunda...
padamu kusedekah al-fatihah
dan selalu aku memaafkan mereka..
yang berbuat salah padaku...
seperti pesanmu wahai bunda..
ditelinga kalimah-kalimahmu...
hidup....
dihati segar wajahmu bunda...
diakal mewangi tingkah lembutmu...
dimata terlihat kebahagian disyurga...
disana kekal abadi segalanya..
percayalah...wahai ayah adan bunda...
aku mahu kalian berdua...
berada disisi aku suatu ketika...
pasti doa tiada putus...
pasti angan aku tiada hancur..
pasti jasad hancur diamamah bumi...
namun dihati aku...
kalian tetap dihati aku
sebelum berakhir watikah suci
wahai ayah halalkan aku
makan dan minum pemberian semasa 
besarkan aku...
wahai bunda tercinta yang tidak terucap dek kata-kata
halalkan anakanda susuanmu...
satu pinta aku dengan illahi...
bertemu kita diakhirat nanti
justeru disyurga...
biarlah nama kalian terpahat didada
moga ayah dan bunda diletakkan..
bersama-sama kekasih-kekasihnya..
terima kasih tidak terhingga...
kerana besarkan aku menjadi insan
dan akan kuwarisi semua tauladan..
buat cucu-cicit mu dimasa depan...
cerita bahagia akan aku perdengarkan..
buat cucu-cicitmu....
sekarang dan esok agar...
tauladan dan nasihat yang kalian berikan...
kupahat pada mereka yang memerlukan
bukan...bukan
cerita rindu yang tidak tertahan...
cuma bahagia aku dilahirkan 
dari keluarga yang bernama 
yang telah ditentukan...
sebelum berakhir catatan...
al-fatihah aku hadiahkan...
buat semua insan yg pergi terdahulu 
dari hamba yang hina ini..
agar bersedia menerima lambaian illahi....
pasti bertemu dengan suatu masa nanti..
hanya ini dapat diucapkan...
ya..allah matikan aku dalam ugama sucimu...
iaitu ISLAM....








No comments:

Post a Comment

Followers